Budoucí prvňáčci
Cestička do školy
Do první třídy vašim prvňáčkům už zbývá jen poslední kousek cesty, který je potřeba ujít. Aby byl vstup do školního prostředí co nejpohodovější, co nejzábavnější a všechno jste zvládli s úsměvem, pojďme se na něj společně připravit. Máme pro vás několik tipů, jak se stát úspěšným prvňáčkem.

Základní dovednosti úspěšného prvňáčka
1
Grafomotorika a příprava na psaní
2
Prostorová představivost
3
zrakové vnímání
4
sluchové vnímání
5
Matematické představy
6
Znalosti
Sociální zralost úspěšného prvňáčka
Úspěšný vstup do první třídy vyžaduje, aby dítě mělo vyvinuté základní jazykové dovednosti, aby si osvojilo základní matematické koncepty, jako je počítání, rozpoznávání tvarů a pochopení pojmu množství. Důležité je, aby mělo základní orientaci v okolním světě, tedy znalost ročních období nebo jaký je den, aby si bylo vědomo své osobní identity a rodinných vazeb. Kromě těchto akademických základů se rovněž musí rozvíjet jeho sociální a emoční dovednosti, jako je komunikace, spolupráce, dodržování pravidel, řešení konfliktů a postupné získávání samostatnosti a odpovědnosti. Jen taková kombinace dovedností pomáhá dětem lépe se adaptovat na školní prostředí, práci v kolektivu a podporuje jejich další úspěšný rozvoj ve škole.
Tipy, jak rozvíjet sociální zralost úspěšného prvňáčka


Pozornost
Dítě má udržet pozornost minimálně 10 minut, ideálně 20 minut u hry.
Procvičujte řízenou činností: pexeso, deskovky, stavebnice, modelína.
Užitečná je také hra „Kuba říká…“
Učte dítě dokončit úkoly: „Uklidit hračky“, „Poskládej pyžamo“.
Při stavebnicích střídejte vlastní tvorbu s prací podle návodu (rozvoj detailu).

Komunikace
Mluvte s dítětem co nejvíce, učte ho zapojit se do rozhovoru.
Veďte ho ke zdvořilosti: pozdravit, poděkovat, požádat.
Trénujte naslouchání: používejte „Potřebuji tvoje ouška/očička“.
Zjednodušujte pokyny a adresujte je jménem dítěte.
Reagujte na problémy dítěte a nechte ho domluvit.
Dokázat vyřídit jednoduchý vzkaz.
Rozvíjejte vyprávění a slovní zásobu, opravujte agramatismy jemně.

Samostatnost
Dítě má zvládnout:
-
- obléct se, převléct se, obout boty, použít kapesník
- uklidit si věci, sbalit aktovku, připravit si pomůcky
- zavazovat tkaničky, stříhat, krájet, používat příbor
Nechystejte dítěti věci – raději kontrolujte jeho přípravu.
Nechte dítě uklízet po sobě (hračky, oblečení, pomůcky).
Učte ho chystat si věci večer – batoh, oblečení.

Sebehodnocení
Učte dítě hodnotit sebe: co se mu povedlo, co by mohlo zlepšit.
Povídejte si: „Co jsi dnes zvládl?“, „Co by šlo příště lépe?“
Učte ho říct, co neumí, ale že je to v pořádku.
Vyvažujte pochvalu a zpětnou vazbu, budujte zdravé sebevědomí.
Vytvářejte pravidelnou rutinu a pozitivně posilujte dosažené pokroky, aby se dítě cítilo motivované a mělo snahu dále rozvíjet své schopnosti.
Grafomotorika a příprava na psaní
grafomotorika
Jedním z nejdůležitějších předpokladů pro správné psaní je perfektně připravená ruka. Co můžete udělat pro to, aby prvňáček získal správný návyk pro budoucí psaní?
Rozvíjejte:
- hrubou motoriku (běh, skákání, házení)
- jemnou motoriku (stříhání, modelování, zapínání zipu…)
- grafomotoriku – uvolněná ruka, správný úchop, sezení
Malování do vzduchu, do krupice, do písku
Rozcvičky rukou (cvičení ve stoje)
Správný úchop pastelky a tužky (ideální měkké trojhranné)
Prostorová představivost
Prosotorová představivost
Prostorová představivost je schopnost představit si, jak se věci vzájemně uspořádávají v prostoru, jak se mezi nimi mění vztahy a jak je můžeme v duchu přesouvat a manipulovat s nimi. Tato dovednost je základem pro řadu důležitých činností, například:
Matematické myšlení: Děti si lépe dokážou představit geometrické tvary, pochopit vztahy mezi nimi a přistupovat k řešení úkolů.
Psaní a čtení: Při učení se psát a číst pomáhá schopnost vidět vztahy mezi písmeny a představit si, jak se skládají dohromady.
Orientace v prostoru: Ať už jde o orientaci na dětském hřišti nebo později při cestování, schopnost si představit mapu a prostorové uspořádání prostředí je nenahraditelná.
Stavění a sestavování s kostkami, s Leegem, s magnetickou stavebnicí
Puzzle a skládanky
Kreslení, modelování a tvoření
Hry na orientaci a prostorové cvičení
Hrajte s dětmi jednoduché hry, kde budou muset hledat předměty podle popisu (“najdi modrý blok, který je vedle žlutého”) nebo sestavit cestu mezi dvěma body. Můžete také vytvářet „mapy pokladu“ s jednoduchou symbolikou, které děti vyzvou k orientaci v prostoru. Tyto aktivity posilují schopnost přemýšlet o umístění věcí a zlepšují jejich prostorovou představivost.
Zrakové vnímání
zrakové vnímání
Zrakové vnímání je základní dovedností, která zahrnuje nejen samotné vidění, ale tato dovednost hraje zásadní roli v několika oblastech:
- Čtení a psaní: Dobré zrakové vnímání umožňuje dětem rozlišovat písmena, symboly a znaky, což je nezbytné pro úspěšné zvládnutí čtení a psaní. Děti, které mají pevně rozvinutou schopnost rozeznavat detaily, jsou lépe připraveny číst texty a učit se správné tvary písmen.
- Matematické dovednosti: Schopnost rozlišovat tvary, orientovat se v prostoru a vizuálně porovnávat objekty je základem pro pochopení geometrie, měření a dalších matematických pojmů, které se v pozdějších letech stávají zásadními.
- Motorické dovednosti: Přesné zrakové vnímání podporuje jemnou motoriku. Při kreslení, psaní, sestavování puzzle nebo při hraní se stavebnicemi se děti učí koordinovat oko a ruku, což je klíčové pro rozvoj manuálních dovedností.
Procvičujte:
-
- orientaci na ploše a v prostoru
nahoře, dole, vpravo, vlevo, uprostřed, pod, nad, vedle, za, před, u - zrakové rozlišování tvarů, barev, velikostí
hledání rozdílů - pravolevou orientaci, zrakovou paměť, analýzu a syntézu slov
- orientaci na ploše a v prostoru
Hra "Co je jinak?", "Najdi rozdíl"
Hra "Co je kde?"
Trénujte směr zleva doprava (čtecí směr), rozlišujte podobné tvary / zrcadlové tvary (b-d, 6–9…).
Sluchové vnímání
Sluchové vnímání
Hrajte si: hláskujte, čtěte říkadla a zpívejte písničky, které podporují vnímání rytmu.
Rozvoj sluchového vnímání u dětí je zásadní. Podporuje jejich jazykové dovednosti tím, že usnadňuje rozeznávání a správné chápání slov, intonaci a rytmus řeči, přispívá tak ke snadnějšímu osvojování čtení a psaní, v neposlední řadě posiluje komunikační schopnosti dětí a jejich sebevědomí.
Procvičujte
Správnou výslovnost, v případě problémů včas zahájit logopedickou podporu
Rozdělení slov na slabiky
Tleskání: ra – me – no, bou – da, pe – ro, dě – de – ček
Složení slova z hlásek
m-á-m-a => máma, m-e-l-e => mele
Rozložení slova na hlásky
pes => p-e-s, voda => v-o-d-a
Určení první a poslední hlásky
ideální je hra „slovní fotbal“ : pes – stan – nůž – žížala
Hláskování
hra na roboty
Matematické představy
Matematické představy
Matematické představy u předškoláka představují schopnost vnímat a pracovat se základními matematickými koncepty, jako jsou čísla, tvary, velikosti a prostorová uspořádání. Dítě si například vytváří představu o množství tím, že počítá předměty, porovnává je a zároveň rozlišuje, který předmět je větší či menší. Tato dovednost zahrnuje také rozpoznávání geometrických tvarů – jako jsou kruhy, čtverce či trojúhelníky – a pochopení jejich vlastností. Celkově jde o to, aby si dítě začalo utvářet základní matematické pojmy, které mu později pomohou při řešení složitějších úloh a rozvoji logického myšlení.
Předškolák má při nástupu do první třídy umět
Napočítat do 5
Znát pořadí (první, poslední, ... )
Porovnávat (více, méně, stejně)
Třídit podle velikosti, tvaru, barvy
Základní geometrické tvary (kruh, trojúhelník, obdélník, čtverec)
Hry:
Na obchod
nakupujeme podle počtu
Nakresli příšeru
co má tři modré oči, nos větší než…
Práce s plastelínou
modelování číslic, množství apod.
Seřazení předmětů podle barev a velikostí
Znalosti
znalosti
Důležité je, aby se rozvoj znalostí odehrával přirozeně formou her, společných aktivit a každodenní komunikace. Buďte společně s dětmi zvídaví, ptejte se a nechte je se ptát, zapojte je do každodenních aktivit a podporujte je v samostatnosti. Když se děti budou cítit jistě ve svých znalostech a dovednostech, vstup do první třídy proběhne hladce a dětem přináší radost a motivaci k dalšímu učení.
S láskou a hravostí zvládnete všechno!
Čtěte dětem pohádky
podporuje slovní zásobu, fantazii i vztah ke čtení.
Komunikujte
mluvte spolu, učte dítě vyjadřovat se, vyprávět příběhy.
Buďte vzorem
jak mluvíte a jednáte vy, tak bude mluvit a jednat i dítě.
Dávejte dítěti čas a prostor být samostatné
zvládne si připravit věci, obléci se, uklidit.
Nechvalte jen výsledek, ale i snahu
budujete zdravé a konstruktivní sebehodnocení.
Zapojte dítě do běžného života
chystání batůžku, nákup, vaření, úklid.
Učte zábavně a hrou
žádné drilování, ale každodenní přirozené situace.

Smyslem vzdělávání na Sadovce je, aby se naši žáci dokázali samostatně a sebevědomě rozhodovat, byli odpovědní za sebe a za své okolí, ve kterém žijí – ať už v průběhu prvních devíti let školního života nebo kdykoliv později.
NEJČASTĚJŠÍ ODKAZY
SLEDUJTE NÁS