Budoucí prvňáčci

Cestička do školy

Do první třídy vašim prvňáčkům už zbývá jen poslední kousek cesty, který je potřeba ujít. Aby byl vstup do školního prostředí co nejpohodovější, co nejzábavnější a všechno jste zvládli s úsměvem, pojďme se na něj společně připravit. Máme pro vás několik tipů, jak se stát úspěšným prvňáčkem.

Základní dovednosti  úspěšného prvňáčka

1

Grafomotorika a příprava na psaní

2

Prostorová představivost

3

zrakové vnímání

4

sluchové vnímání

5

Matematické představy

6

Znalosti

Sociální zralost úspěšného prvňáčka

Úspěšný vstup do první třídy vyžaduje, aby dítě mělo vyvinuté základní jazykové dovednosti, aby si osvojilo základní matematické koncepty, jako je počítání, rozpoznávání tvarů a pochopení pojmu množství. Důležité je, aby mělo základní orientaci v okolním světě, tedy znalost ročních období nebo jaký je den, aby si bylo vědomo své osobní identity a rodinných vazeb. Kromě těchto akademických základů se rovněž musí rozvíjet jeho sociální a emoční dovednosti, jako je komunikace, spolupráce, dodržování pravidel, řešení konfliktů a postupné získávání samostatnosti a odpovědnosti. Jen taková kombinace dovedností pomáhá dětem lépe se adaptovat na školní prostředí, práci v kolektivu a podporuje jejich další úspěšný rozvoj ve škole.

Tipy, jak rozvíjet sociální zralost úspěšného prvňáčka

Pozornost

Dítě má udržet pozornost minimálně 10 minut, ideálně 20 minut u hry.

Procvičujte řízenou činností: pexeso, deskovky, stavebnice, modelína.

Užitečná je také hra „Kuba říká…“

Učte dítě dokončit úkoly: „Uklidit hračky“, „Poskládej pyžamo“.

Při stavebnicích střídejte vlastní tvorbu s prací podle návodu (rozvoj detailu).

Komunikace

Mluvte s dítětem co nejvíce, učte ho zapojit se do rozhovoru.

Veďte ho ke zdvořilosti: pozdravit, poděkovat, požádat.

Trénujte naslouchání: používejte „Potřebuji tvoje ouška/očička“.

Zjednodušujte pokyny a adresujte je jménem dítěte.

Reagujte na problémy dítěte a nechte ho domluvit.

Dokázat vyřídit jednoduchý vzkaz.

Rozvíjejte vyprávění a slovní zásobu, opravujte agramatismy jemně.

Samostatnost

Dítě má zvládnout:

    • obléct se, převléct se, obout boty, použít kapesník
    • uklidit si věci, sbalit aktovku, připravit si pomůcky
    • zavazovat tkaničky, stříhat, krájet, používat příbor

Nechystejte dítěti věci – raději kontrolujte jeho přípravu.

Nechte dítě uklízet po sobě (hračky, oblečení, pomůcky).

Učte ho chystat si věci večer – batoh, oblečení.

Sebehodnocení

Učte dítě hodnotit sebe: co se mu povedlo, co by mohlo zlepšit.

Povídejte si: „Co jsi dnes zvládl?“, „Co by šlo příště lépe?“

Učte ho říct, co neumí, ale že je to v pořádku.

Vyvažujte pochvalu a zpětnou vazbu, budujte zdravé sebevědomí.

Vytvářejte pravidelnou rutinu a pozitivně posilujte dosažené pokroky, aby se dítě cítilo motivované a mělo snahu dále rozvíjet své schopnosti.

Grafomotorika a příprava na psaní

grafomotorika

Jedním z nejdůležitějších předpokladů pro správné psaní je perfektně připravená ruka. Co můžete udělat pro to, aby prvňáček získal správný návyk pro budoucí psaní?

Rozvíjejte:

  • hrubou motoriku (běh, skákání, házení)
  • jemnou motoriku (stříhání, modelování, zapínání zipu…)
  • grafomotoriku – uvolněná ruka, správný úchop, sezení

Malování do vzduchu, do krupice, do písku

Rozcvičky rukou (cvičení ve stoje)

Správný úchop pastelky a tužky (ideální měkké trojhranné)

Prostorová představivost

Prosotorová představivost

Prostorová představivost je schopnost představit si, jak se věci vzájemně uspořádávají v prostoru, jak se mezi nimi mění vztahy a jak je můžeme v duchu přesouvat a manipulovat s nimi. Tato dovednost je základem pro řadu důležitých činností, například:

Matematické myšlení: Děti si lépe dokážou představit geometrické tvary, pochopit vztahy mezi nimi a přistupovat k řešení úkolů.
Psaní a čtení: Při učení se psát a číst pomáhá schopnost vidět vztahy mezi písmeny a představit si, jak se skládají dohromady.
Orientace v prostoru: Ať už jde o orientaci na dětském hřišti nebo později při cestování, schopnost si představit mapu a prostorové uspořádání prostředí je nenahraditelná.

Stavění a sestavování s kostkami, s Leegem, s magnetickou stavebnicí

Puzzle a skládanky

Kreslení, modelování a tvoření

Hry na orientaci a prostorové cvičení

Hrajte s dětmi jednoduché hry, kde budou muset hledat předměty podle popisu (“najdi modrý blok, který je vedle žlutého”) nebo sestavit cestu mezi dvěma body. Můžete také vytvářet „mapy pokladu“ s jednoduchou symbolikou, které děti vyzvou k orientaci v prostoru. Tyto aktivity posilují schopnost přemýšlet o umístění věcí a zlepšují jejich prostorovou představivost.

Zrakové vnímání

zrakové vnímání

Zrakové vnímání je základní dovedností, která zahrnuje nejen samotné vidění, ale tato dovednost hraje zásadní roli v několika oblastech:

  • Čtení a psaní: Dobré zrakové vnímání umožňuje dětem rozlišovat písmena, symboly a znaky, což je nezbytné pro úspěšné zvládnutí čtení a psaní. Děti, které mají pevně rozvinutou schopnost rozeznavat detaily, jsou lépe připraveny číst texty a učit se správné tvary písmen.
  • Matematické dovednosti: Schopnost rozlišovat tvary, orientovat se v prostoru a vizuálně porovnávat objekty je základem pro pochopení geometrie, měření a dalších matematických pojmů, které se v pozdějších letech stávají zásadními.
  • Motorické dovednosti: Přesné zrakové vnímání podporuje jemnou motoriku. Při kreslení, psaní, sestavování puzzle nebo při hraní se stavebnicemi se děti učí koordinovat oko a ruku, což je klíčové pro rozvoj manuálních dovedností.

Procvičujte:

    • orientaci na ploše a v prostoru
      nahoře, dole, vpravo, vlevo, uprostřed, pod, nad, vedle, za, před, u
    • zrakové rozlišování tvarů, barev, velikostí
      hledání rozdílů
    • pravolevou orientaci, zrakovou paměť, analýzu a syntézu slov

Hra "Co je jinak?", "Najdi rozdíl"

Hra "Co je kde?"

Trénujte směr zleva doprava (čtecí směr), rozlišujte podobné tvary / zrcadlové tvary (b-d, 6–9…).

Sluchové vnímání

Sluchové vnímání

Hrajte si: hláskujte, čtěte říkadla a zpívejte písničky, které podporují vnímání rytmu.

Rozvoj sluchového vnímání u dětí je zásadní. Podporuje jejich jazykové dovednosti tím, že usnadňuje rozeznávání a správné chápání slov, intonaci a rytmus řeči, přispívá tak ke snadnějšímu osvojování čtení a psaní, v neposlední řadě  posiluje komunikační schopnosti dětí a jejich sebevědomí.

Procvičujte

Správnou výslovnost, v případě problémů včas zahájit logopedickou podporu

Rozdělení slov na slabiky

Tleskání: ra – me – no, bou – da, pe – ro, dě – de – ček

Složení slova z hlásek

m-á-m-a => máma, m-e-l-e => mele

Rozložení slova na hlásky

pes => p-e-s, voda => v-o-d-a

Určení první a poslední hlásky

ideální je hra „slovní fotbal“ : pesstannůžžížala

Hláskování

hra na roboty

Matematické představy

Matematické představy

Matematické představy u předškoláka představují schopnost vnímat a pracovat se základními matematickými koncepty, jako jsou čísla, tvary, velikosti a prostorová uspořádání. Dítě si například vytváří představu o množství tím, že počítá předměty, porovnává je a zároveň rozlišuje, který předmět je větší či menší. Tato dovednost zahrnuje také rozpoznávání geometrických tvarů – jako jsou kruhy, čtverce či trojúhelníky – a pochopení jejich vlastností. Celkově jde o to, aby si dítě začalo utvářet základní matematické pojmy, které mu později pomohou při řešení složitějších úloh a rozvoji logického myšlení.

Předškolák má při nástupu do první třídy umět

Napočítat do 5

Znát pořadí (první, poslední, ... )

Porovnávat (více, méně, stejně)

Třídit podle velikosti, tvaru, barvy

Základní geometrické tvary (kruh, trojúhelník, obdélník, čtverec)

Hry:

Na obchod

nakupujeme podle počtu

Nakresli příšeru

co má tři modré oči, nos větší než…

Práce s plastelínou

modelování číslic, množství apod.

Seřazení předmětů podle barev a velikostí

Znalosti

znalosti

Důležité je, aby se rozvoj znalostí odehrával přirozeně formou her, společných aktivit a každodenní komunikace. Buďte společně s dětmi zvídaví, ptejte se a nechte je se ptát, zapojte je do každodenních aktivit a podporujte je v samostatnosti. Když se děti budou cítit jistě ve svých znalostech a dovednostech, vstup do první třídy proběhne hladce a dětem přináší radost a motivaci k dalšímu učení.

S láskou a hravostí zvládnete všechno!

Z

Čtěte dětem pohádky

podporuje slovní zásobu, fantazii i vztah ke čtení.

Z

Komunikujte

mluvte spolu, učte dítě vyjadřovat se, vyprávět příběhy.

Z

Buďte vzorem

jak mluvíte a jednáte vy, tak bude mluvit a jednat i dítě.

Z

Dávejte dítěti čas a prostor být samostatné

zvládne si připravit věci, obléci se, uklidit.

Z

Nechvalte jen výsledek, ale i snahu

budujete zdravé a konstruktivní sebehodnocení.

Z

Zapojte dítě do běžného života

chystání batůžku, nákup, vaření, úklid.

Z

Učte zábavně a hrou

žádné drilování, ale každodenní přirozené situace.

Smyslem vzdělávání na Sadovce je, aby se naši žáci dokázali samostatně a sebevědomě rozhodovat, byli odpovědní za sebe a za své okolí, ve kterém žijí – ať už v průběhu prvních devíti let školního života nebo kdykoliv později.

SLEDUJTE NÁS